إعجاز الله فى خلق النمل – روائع الدكتورة ماجدة عامر

إعجاز الله فى خلق النمل  

148

إعجاز الله فى خلق النمل  

برنامج روائع

هنشوف عالم النمل كله والشغالات أكثره هو الأنثى ”  ادْخُلُوا مَسَاكِنَكُمْ لَا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمَانُ وَجُنُودُهُ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ “، الآية بتعبر إن الغلاف الخارجى للنملة عبارة عن صلب ينكسر فكأنه زجاج،  ولولا إنه صلب فعلًا ما استطاعت النملة أن تحمل أكثر من وزنها، تصل إلى خمسين مرة أكثر من وزنها، سبحان الله!

أدب النملة فى الآية القرآنية “ وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ “، يعنى كأنه سليمان هيحطمهم وهو لا يشعر، ودا نوع من الأدب فى الحديث وهنلاحظ إن النملة هى اللى بتحذر باقى النمل، يعنى عندها عطاء، قمة فى التعاون، قمة فى ترك الأنانية، قمة فى الإيثار والكرم، وهنشوف إزاى هتكون كريمة مع غيرها، هى نملة ولكنها بتحذر غيرها حتى لا يأذيهم سليمان.

مسكن النمل

مسكن النمل
مسكن النمل

وجد علماء الغرب أن النمل بارع فى مسكنه، إيه خصوصية مسكنه ؟

بيكون بعيد عن الأمطار، ضامنة أنها بتحافظ على مسكنها، فى تهوية مستمرة عن طريق فتحات صغيرة كدا، نوع من التكييف المركزى فى مسكن النمل.

تعالوا نشوف شئ عجيب جدًا فى مسكن النمل؛ وهو إن النملة قادرة على إفراز مادة تُعقم المسكن، سبحان الله!  لولا هذه المادة المعقمة للبيت والمنطقة كلها، لانقرض النمل تمامًا، سبحان الله !

 

لغة النمل

فهى لغة الكميكون زى لغة الفورمون بنشبها بالنحلة، لها رائحة معينة، الرائحة دى بِدلهم على مصدر الطعام، سبحان الله!

كريمة جدًا، مش عرفت مكان الطعام فقط، دى دورها تعلم باقى النمل مصدر الطعام، فدا مصدر للإيثار وترك الأنانية والتعأون، يارتنا كلنا كدا هي بحثت وتعبت فبتفرز مادة كيميأوية، هذه المادة لها رائحة بتدل باقى النمل على الطعام والعجيب إنه لو أنتهى هذا المصدر بتتوقف عن إفراز المادة دى

حتى لا تُضلل باقى النمل، ولو فى خطورة بتحذرهم بأصوات ميكانيكية وإشارات جسمية بححات لا نعلمها حتى الآن ممكن بإشارات كهرومغناطيسية حتى تتحدث مع غيرها وتنقل معلومة لباقى النمل، ففى تعأون رائع فى عالم النمل

تعالوا نشوف من عجائب الله إن فى نملة على شكل برطمان مليئ بالعسل، النملة دى العجيب إن النمل كله بيستخدمها كمخزن للرحيق فى بطنها، والرحيق دا بيتحول إلى نوع من العسل، فالنمل كله بيخلوها تقعد فى مكان معين ويمنعوها من الحركة، ليه بقى؟

علشان يمنعوها إنها تستهلك العسل المخزن فيها.

طب فى حالة عدم وجود طعام فبيضغطوا على بطنها فتفرز من فمها العسل، لا اله الا الله، يعنى مش بتهضم العسل بس دى بتخزن العسل، علشان كدا سموها برطمان العسل وبتبتدى تغذى باقى العسل من بطنها، سبحان الله! ” سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ “.

بقلم الدكتور ماجدة عامر

التعليقات مغلقة.